Registry

طرح رجیستری چیست؟

به طور کلی طرح رجیستری به منظور جلوگیری از قاچاق گوشی های تلفن همراه و سودهای سرسام آور افراد سودجو از این بازار اجرا شد. ضمن اینکه طبق بررسی های انجام گرفته اکثر گوشی هایی که برندهای معتبری ندارند و به صورت قاچاق از چین وارد کشور می شوند، تششعات بیشتری نسبت به گوشی های برندهای معتبر نظیر Samsung، Apple و Huawei از خود ساتع می کنند.

بر این اساس طبق ادعای وزیر ارتباطات روی تمام گوشی هایی که مشمول طرح رجیستری می شوند تست های SAR انجام می شوند تا سلامت کاربران را به خطر نیاندازد. ناگفته نماند که این طرح، مخصوص کشور ما نیست و در کشورهایی نظیر آلمان، ترکیه، آمریکا و کره جنوبی نیز اجرا می شود. نکته دیگر اینکه دیگر گوشی های بدون گارانتی هم از بازار جمع آوری خواهند شد که می تواند خبر خوبی برای طرفداران گوشی های همراه پرچمدار باشد.

Hiapple hamta registry

عملکرد طرح رجیستری چگونه است؟
طرح رجیستری به این صورت است که اپراتورها با توجه به سریال نامبر گوشی ها یا همان IMEI مدل گوشی را شناسایی کرده و اگر در سامانه همتا به ثبت نرسیده باشد دیگر به آن هیچ خدماتی را ارائه نخواهند داد! که در این صورت گوشی به طور کامل از کار خواهد افتاد و پیغام No Service جایگزین آنتن شبکه خواهد شد، البته افرادی که گوشی های خود را قبل از اجرای طرح رجیستری خریداری کرده اند نباید نگران باشند چون این گوشی ها قبلا توسط سامانه همتا شناسایی شده و به ثبت رسیده است.

سامانه همتا چیست و چه کاربردی دارد؟
سامانه همتا در حقیقت مجری طرح رجیستری از طرف وزارت ارتباطات در ایران است. این سامانه وظیفه مدیریت گوشی‌ها و دیگر دستگاه‌های مشمول طرح رجیستری را بر عهده دارد. هدف اصلی این سامانه مبارزه با قاچاق کالا و حفاظت از حقوق مصرف کننده در چارچوب طرح رجیستری و مقابله با خرید دستگاه‌های دسته دوم و غیر اورجینال است.
تمامی خریداران و فروشندگانی که تصمیم به مبادله گوشی‌های تلفن همراه دارند باید از طریق این سامانه اقدام به تائید اصالت گوشی و ثبت آن به نام خود کنند.

کد فعال سازی را از کجا به دست آوریم؟
بسته به دستگاهی که خریداری کرده‌اید، کد فعال سازی به یکی از روش‌های زیر در اختیار شما قرار می‌گیرد.

  • برای دستگاه‌های آکبند قانونی، کد فعال سازی روی جعبه یا کارت گارانتی، چاپ شده است. در غیر این‌صورت می‌توانید ضمن تماس با شرکت واردکننده که در استعلام اصالت سامانه همتا نمایش داده می‌شود، نسبت به مطالبه در خصوص عدم وجود کدفعالسازی بر روی کارت گارانتی اقدام کنید.
  • برای دستگاه‌های کارکرده (دست دوم) باید حتما از طریق سامانه همتا انتقال مالکیت انجام شود که در این صورت، کد فعال سازی در پیامک با سرشماره HAMTA ارسال خواهد شد.
  • برای دستگاه‌های ثبت مسافری شده، کد فعال سازی در پیامک تأیید درخواست و کارتابل مسافر وجود دارد.

تکلیف موبایل های دوسیمکارته چیست؟
معمولا اولین سریال نامبر به عنوان کد اصلی شناخته می شود و با ثبت اولین سریال نامبر در سامانه همتا، سریال مربوط به سیمکارت دوم هم به صورت خودکار شناسایی می شود اما گاهی اوقات سامانه دچار اختلال می شود؛ توصیه تیم خاص باکس این است که هریک از سیم کارت ها را به صورت جداگانه در سامانه به ثبت برسانید (مهم نیست سیمکارت ها را در کدام شیار وارد کنید).

خرید و فروش گوشی های دسته دوم چگونه است؟
هنگام خرید گوشی های کارکرده مالک قبلی باید گوشی را به نام مالک جدید انتقال مالکیت نماید (دقت داشته باشید در صورت عدم انتقال مالکیت نهایتا بعد از یک ماه اپراتور به سیم کارتتان در گوشی جدید سرویس دهی نخواهد کرد). برای انتقال مالکیت ساده ترین راه همان کد دستوری *7777# است. پس از انتخاب گزینه انتقال مالکیت، IMEI گوشی را که فروخته اید انتخاب کرده سپس شماره تلفن خریدار را وارد می کنید و با ارسال گزینه 1 مراحل انجام شده را تایید می کنید.

آموزش ثبت گوشی از طریق USSD در سامانه همتا

در این آموزش، مراحل انجام فرآیند فعال سازی دستگاه، با استفاده از کد دستوری #۷۷۷۷* ارائه می‌شود.
مرحله یک: ابتدا با سیم کارت دلخواه (جهت جلوگیری از فعال سازی اشتباه ترجیحاً سیم کارت خریدار باشد)، کد دستوری #۷۷۷۷* را شماره‌گیری نموده و گزینه تماس را انتخاب کنید.

Hiapple hamta registry 1
Hiapple hamta registry 2

مرحله دو: در این مرحله لازم است تا با ارسال عدد ۲، گزینه «فعالسازی» را انتخاب کنید.

مرحله سوم: در مرحله بعدی، باید شناسه (IMEI) دستگاهی که قصد فعال سازی آن را دارید، وارد کنید.

شناسه (IMEI) دستگاه، به تعداد اسلات دستگاه (شکاف برای قرارگیری سیم‌کارت) بستگی دارد و بر روی جعبه، پشت باتری یا با شماره‌گیری #06#*، قابل‌ مشاهده است. برای انجام کلیه فرآیندها در سامانه همتا، باید 15 رقم ابتدایی این شناسه (IMEI)، بدون هرگونه علامت اضافی (ممیز، خط تیره و …) استفاده شود.

Hiapple hamta registry 3
Hiapple hamta registry 4

مرحله چهارم: در این مرحله باید شماره سیمکارتی که قصد فعالسازی دستگاه با آن سیمکارت را دارید، وارد کنید.

مرحله پنجم: در این مرحله باید کد فعالسازی را وارد کنید. کد فعالسازی یک عدد ۶ رقمی است که با صفر شروع نمیشود.

مرحله ششم: در این مرحله پیغامی برای شما نمایش داده می‌شود که در آن شناسه (IMEI) و شماره سیمکارت وارد شده نمایش داده شده است. درصورتیکه اطلاعات این پیغام مورد تأیید شما است، عدد ۱ را وارد نمایید.

مرحله هفتم: درنهایت پیغامی برای شما نمایش داده می‌شود که بیانگر فعال سازی موفق دستگاه با شناسه (IMEI) مربوطه، برای شماره سیمکارت ارائه شده است. این پیغام به صورت پیامکی نیز ارسال خواهد شد.